کمک به بدن برای ساخت انسولین بیشتر

22 ژوئن 2022- دکتر پارامسواران راماکریشنان و گروهش، از دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو در حال ساخت دارویی برای سرکوب خودایمنی منجر به دیابت نوع 1هستند تا تعداد تزریقات روزانه ی انسولین را برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 1، کاهش دهند.

به طور کلی، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا به اندازه کافی انسولین تولید نمی کنند یا نمی توانند به اندازه کافی از انسولین ساخته شده در بدن خود استفاده کنند و در نتیجه قند موجود در جریان خون آنها بیش از حد بالا می رود. این امر در صورت عدم درمان می تواند به مرور زمان به مشکلات سلامتی جدی مانند بیماری قلبی، از دست دادن بینایی، آسیب عصبی و بیماری کلیوی منجر شود. در حالی که اعتقاد بر این است که دیابت نوع 1 که حدود 10 درصد از جمعیت مبتلایان به دیابت را تشکیل می دهد، و در کودکان شایع تر است، در اثر یک واکنش خود ایمنی ایجاد می شود که در آن بدن به اشتباه به سلولهای بتا در لوزالمعده حمله می کند و تولید انسولین را متوقف می کند.

بنابراین راماکریشنان، دانشیار پاتولوژی، و تیمش - از جمله دانشمندان دانشگاه نیویورک (NYU) و دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو-(UCSD)  تحقیقات خود را بر کمک به کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 تمرکز کردند، آنها می خواهند بدانند که اگر بتوانند علت اصلی بروز دیابت نوع 1 یعنی فرآیند خود ایمنی مداوم را سرکوب کنند، چه اتفاقی می افتد؟

محققان در حال آزمایش سرکوب پروتئینی با هدف سرکوب سلول‌های خاصی از سیستم ایمنی بدن هستند که در ایجاد دیابت نوع 1 نقش دارند. دکتر راماکریشنان گفت: اگر آزمایش این دارو موفقیت آمیز باشد، و ما موفق به کاهش واکنش خود ایمنی شویم، می توانیم توانایی بدن برای تولید مقادیر بیشتری از انسولین طبیعی را حفظ کنیم. بنیاد تحقیقات دیابت جوانان به این تیم یک کمک مالی سه ساله اعطا کرده است تا به تسریع تحقیقات آنها کمک کند.

مسدود کردن سلول های T برای کمک به تولید انسولین

محققان Case Western Reserve بر یافتن راهی اختصاصی برای جداسازی و سرکوب تنها بخشی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن تمرکز کرده اند: سلول‌های T خود واکنش‌گر که سلول‌های بتای پانکراس تولید کننده انسولین را تخریب می‌کنند.

دکتر راماکریشنان و تیمش بر اساس تحقیقات قبلی‌ خود که تقریباً 10 سال پیش منتشر شده بود، مکانیسمی را برای کنترل ژن‌های دخیل در خودایمنی در دیابت نوع 1 شناسایی کرده بودند.

دکتر راماکریشنان گفت: ما برای دهه ها می دانستیم که اگر سلول های T را در دیابت نوع 1 بلاک کنیم، بدن می تواند انسولین بسازد، اما ما به آن سلول های T برای پاکسازی سلول های سرطانی و سلول های آلوده به ویروس نیاز داریم. کاری که ما انجام دادیم این بود که پروتئینی را شناسایی کردیم – در حقیقت یک مکان بسیار هدفمند را در یک پروتئین تغییر یافته توسط یک قند شناسایی کردیم - که نقش اصلی را در کنترل عملکرد سلول T ایفا می‌کند.

او افزود سپس ما عوامل شیمیایی را برای جلوگیری از عملکرد این پروتئین خاص تغییر یافته با قند، که در زمان افزایش قند خون، مانند دیابت، غیرطبیعی عمل می کند، توسعه دادیم.

تیم راماکریشنان دو اختراع مرتبط با این تحقیق را ثبت کردند، یکی در مورد عملکرد پروتئین تغییر یافته با قند و دیگری در مورد دارویی که این پروتئین را هدف قرار می دهد. دکتر راماکریشنان گفت: دارویی که می تواند به کاهش تعداد تزریقات روزانه ی انسولین مورد نیاز برای یک کودک مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کند، ممکن است 5 تا 10 سال آینده عرضه شود.

او افزود: ما امیدواریم روزی فرا رسد که کودکی که چندین دوز انسولین در روز دریافت می‌کند، فقط به یک بار تزریق انسولین در هفته نیاز داشته باشد. موانع زیادی در این مسیر وجود دارد، اما ما از نتایج خود تا اینجا راضی هستیم.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/helping-the-body-make-more-insulin